Kansspelautoriteit start onderzoek naar reclame campagne Postcodeloterij

Kansspelautoriteit start onderzoek naar reclame campagne Postcodeloterij

De Kansspelautoriteit gaat een onderzoek instellen naar een recente reclame campagne van de Postcodeloterij. De afgelopen tijd zijn er witte enveloppen met daarop de term herinnering verstuurd wat niet echt door iedereen gewaardeerd wordt. Alleen op de achterzijde van de enveloppe staat het logo van de Postcodeloterij.

Vorige week zijn er al veel klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie en de Consumentenbond. Mensen vinden de reclame ongepast en zeer misleidend. Door de term herinnering te gebruiken maakte bijna iedereen deze brief open omdat met van mening was nog iets te moeten betalen.

Het is een schandalige manier om op deze manier de vaak ongewenste reclame op te dringen aan de geadresseerde. Vooral mensen die niet mee willen doen aan loterijen maken de post van de Postcodeloterij meestal niet open en gooien het direct bij het oud papier. Door gebruik te maken van deze term dachten veel mensen nog een betaling te moeten doen en maakte de post open.

Via de mail hebben wij ook verschillende reacties ontvangen van mensen die niet blij waren met deze actie.

Enkele jaren geleden heb ik een grote gokschuld ontwikkeld omdat ik verslaafd was geraakt aan krasloten. Door deze gokschuld heb ik nu regelmatig nog problemen met het betalen van rekeningen. Een brief met “Herinnering” valt hier dus regelmatig in de bus. Ik vindt het erg zwak dat men bij de Postcodeloterij op deze manier probeert mensen aan het gokken te krijgen. Ik heb hiervan een melding gemaakt bij de Reclame Code Commissie.

Klachten bij de Kansspelautoriteit

Ook bij de Kansspelautoriteit zijn klachten binnengekomen lezen wij op hun website.  Volgens de Kansspelautoriteit hebben ze inmiddels al contact gezocht met de Postcodeloterij over deze kwestie. De Reclame Code Commissie gaat alle binnengekomen klachten behandelen op 25 januari. De Consumentenbond heeft inmiddels ook aangekondigd een zogenoemd ‘handhavingsverzoek’ in te dienen bij de Kansspelautoriteit. De toezichthouder op de markt voor kansspelen gaat binnenkort kijken of de Postcodeloterij de wet heeft overtreden.

Wij zijn erg benieuwd wat de gevolgen zullen zijn voor deze misleidende campagne.

 

About The Author

Related posts

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *